m/s Maranda foto: Ballen havn, Samsø Juni 2011
Maranda er en gammel drøm der er gået i opfyldelse, at få lov til at købe et skib, i stål, med to master, god salon, agterkahyt, komfur, grøn motor, komfortabel størrelse der kan sejles af os to og med en dybdegang der kan bevæge sig de fleste steder, skille det ad – renovere, udskifte, reparere og male m.m. og igen få det til at sejle, er for mig optimal. Efter at have taget diverse kurser bl.a i Marinehjemmeværnet, og været medejer af redningsbåden RB29 og en ombygget 32´kutter, ORCA, er Maranda det perfekte skiw for os.
Hun er:
Motiva 39-2 årg. 1986 søsat 1990
Bygget af stål på Motiva værft ved Kolding som , byggenr. 3140 vejer ca 13 tons og er 39 fod lang, 3,35m bred og stikker 1,60 m. Hun sejler med volvo D3 110hk motor, samt sejl, er godt isoleret og udstyret med oliefyr, dejligt pantry med gaskomfur/ovn og køleskab. 2-3 sovepladser i forkahyt og der kan hurtig rigges yderligere to sovepladser i agterkahyt. samt een i salonén. Komfortabelt toilet med brusebad. Tanke: 400L vand og 800 L diesel. Komplet navigationsudstyr med radar, plotter, vhf-radio, gps, vindmåler, ekkolod, log m.m. Vi har fået hende udstyret med en dejlig agterplatform som også gør hende til et fint dykkerskib.
Maranda har været i vores “rederi” siden 2006. Fra 1996-2006 hed hun Laura II og sejlede fra Holbæk og Svendborg, fra 1986/1990-1996 hed hun Pigun blev købt som færdigt skrog, fra værftet, monteret , apteret og søsat i 1990 og sejlede fra Gilleleje, hun fik en grundig overhaling fra april 2006 og blev igen søsat sept. 2008 og ligger nu i Ringkøbing havn.
2009:
2009 gik ferieturen, og alle øvrige ture, rundt i Ringkøbing fjord, det var faktisk rigtig hyggelig, selvom det ikke lyder så eksotisk, vi kan kun “gå ind” i Bork og Hvide Sande så fjorden er hurtig gennemsejlet, men en god fisk i Hv.Sande og en tur til stranden er altid værd at bruge tid på og Bork et herligt sted hvor man møder mange bekendte. Vi overvintrede i “gammelhavn” med masterne på, hvilket gav lidt ridser i vandlinien pg.a isen.
2010:
2010 til Limfjorden “Mors rundt” med besøg i Lemvig, Struer, Thisted, Fur og Nykøbing Mors. Det vigtigste på denne tur var Venø “rundt” samt besøg på Venø, Jens´s bedstefar kommer herfra og vi har besøgt øen flere gange med bil, vi lagde til i havnen ved starten og slutningen af ferien, der er ikke for meget plads derinde men det gik, dog med en bule i søgelænderet. Vi fik selvfølgelig Venø-bøffer på kroen. Randi steg ombord i Lemvig hvor vi nød santhansbål/festen ved klubhuset, vi sejlede til Struer hvor Randi måtte et smut hjem til en fødselsdag, derefter sejlede vi (start kl. 4.oo) hele dagen, stille og roligt, vest om Mors til Thisted, hvor vi lagde til kaj kl. 18.oo, jeg nåede også et dyk ud for Hanklit hvor bunden er speciel. Lemvig, Thisted og Nyk. Mors er iøvrigt herlige byer der er flere besøg værd. Fra Thisted til Fur, en flot ø, vi cyklede ud til Fur Bryghus og nød en af deres øl, om aftenen spiste vi på kroen, ved nabobordet gik samtalen på hvor og hvornår de kunne få en dykker til at efterse skruen på deres båd, da de havde sejlet igennem et fiskegarn, her er det jo fint af have udstyret med ombord, så jeg hoppede i havnen og fik det ordnet. Fra Fur gik det til Nk. Mors og dagen efter via Venø (bøffer) til Struer. Jeg sejlede selv skibet fra Struer til Lemvig og fik en frisk vind lige i snuden i Nissum bredning, det er første gang hun har taget vand ind over stævnen, et par gange fik hun en ordentlig sø, elendigt vejr og da jeg drejede ind til Lemvig lagde vinden sig totalt og jeg kunne nemt lægge til kaj. Hun var iøvrigt på bedding i Hv.Sande i juni og blev skrubbet og malet i understellet. En dag i september blev hun kapret af pirater og reddet af frømandskorpset i en øvelse på fjorden, en sjov oplevelse som vi dog ikke ønsker skal ske i det virkelige liv. Til vinter blev masterne taget af hun lå fint i “gammelhavn” på vinterresidens, is og sne gav en træls vinter men heldigvis ingen skader.
2011:
2011 “Fyn rundt” med tur til Horsens og derfra til: Strib, Lyø, Fåborg, Ærøskøbing, Svendborg, Nyborg, Kerteminde, Ballen og Snaptun, hjemtur via Hou til Løgstør-Struer og herfra igen til Ringkøbing. Turen op gennem vesterhavet og retur er altid lidt spændende, i år skulle der være en let SØ- vind hvilket vil være fint til “opturen” det blev en svag kuling med tilhørende torden/lyn og regnvejr – godt den kom fra øst og da vi sejlede ind i Limfjorden var der ingen vind og blank vand, så motoren måtte arbejde konstant, turen til Horsens varede 52 timer (vi (Vagn- Mathis og jeg) fik dog 4 timers søvn i Løgstør) Horsens til Strib var med HP. som gast, fin tur i havblik hvor marsvin endda sprang helt ud af vandet- flot. Admiralinden steg ombord i Strib, i den anledning blev det det nye flag vi fik i julegave sat, i det nye fine flagspil som Emil har lavet til mesanmasten. Turen fra Strib til Lyø var nok lidt for lang en dagstur, men Lyø er en spændende ø,godt vi havde rester med fra Heidi & Johnnys kobberbryllup, da ø-ens to “købmænd” var lukket da vi ankom, Randi hentede morgenbrød m.m. men kunne ikke bruge købmandens indkøbskurve, da katten lå og sov i den øverste. Lyø- Fåborg- Ærøskøbing, fint med frokost i Fåborg og butiksbesøg, aftensmaden i Ærøskøbing på den anbefalede restaurant, var dog ikke imponerende, men en rigtig fin havn. Ærøskøbing- Svendborg fin vind, vi gik for fulde gardiner, næsten til Svendborsundbroen, Maranda skulle jo også præsentere sig stolt når vi anløb Svendborg til sin “gamle” plads hvor hun lå i flere år, vi lagde til – næste på samme sted, dog er havnen ændret siden 2006. Svendborg – Nyborg, afg. 9.15 vi ville lægge til ved Valdemar slot, vinden gjorde at vi ikke kunne lægge til ved broen, og sejlede så direkte nordpå – det blæste en frisk vind fra SV og hun strøg afsted med rekord på 9,2 knob – vældig tur hvor Randi læste og sov !!! Jeg lagde ind i Slipshavn for at vise MHJV-skolen frem for fruen, vi var aldeles ikke velkommen og fik en usædvanlig dårlig modtagelse af en dame der havde behov for at vise hun var chef, meget surt, der var plads nok og ingen elever, kun de fastansatte der havde kaffepause. Jeg overvejede kraftigt om jeg skulle melde mig ud af HJV, men mange gode oplevelser siden 1975 trak i den gode retning, Videre til Nyborg ank. kl.15,30 vi besøgte Kit og Jørgen og havde en hyggelig aften. Nyborg-Kerteminde, det blæste stadig dog var vinden drejet til NV hvilket gjorde det til en bøvlet tur, vi sejlede under vest-renden på broen, til det sidste så det ud til at masten ville skrabe imod broen, selvom jeg vidste der skulle være 18 frihøjde (vi stikker 15m) Kerteminde-Ballen, afg.10.45 vinden blev i NV og jævn-frisk men vi nåede Ballen kl. 18.oo lige inden 20 småjoller fra en højskole, som så fyldte det sidste af havnen, igen en lang tur, jeg må lære at tage kortere dagsture. Ballen-Snaptun, Randi havde set vand nok og ville hjem efter Snaptun, Maria og HP kom og fik aftensmad og tog Randi med…. det var ski da ensomt.. Snaptun- via Hou til Grenå, tyg tåge, (godt med en radar) jeg hentede Mathis i Hou og vi havde en fin sejlads nordpå, vi blev overhalet af Dannebrog syd for Hjelm og nåede Grenå kl. 19.45 fik en grilhøne og sov. Grenå-Løgstør, afg. kl. 5.30 – fin SØ jævn-frisk vind skøjtede os til Limfjorden, måtte vente til kl. 17.oo ved broerne i Ålborg, en Tysker var gået på grund V-for Nibe bredning, en RIB-båd var ved dem og vi kunne ikke hjælpe yderlligere og MHJV var på vej, vi lagde til ved Løgstør kl. 22.15 – og sov. Løgstør – Struer, fin blid tur Randi hentede os – vi var trætte. Maranda lå i Stuer i tre dage hvorefter John og jeg kl. 19.oo sejlede hende hjem, efter en blank Limfjord gik vi i havet kl. 23.oo selvfølgelig med 2 m dønninger og svag S-vind, hvor der var meldt let NNV vind og blank hav!!! så efter en konstant rulletur på havet, gik vi gennem slusen kl. 6.30 og lagde på sædvanlig plads i Ringkøbing kl. 8.oo – det var den sommer – en god tur og ca. 700 mil. – vi nåede igen planen, men det var stort set også det sejlads dette år bragte, jeg har dog lige installeret et stort køleskab og extra stuverum, da Admiralinden klager over at smørret er for blødt.
2012 bringer os forhåbentlig til Ålborg – Frederikshavn, Skagen – Læsø osv. Inden da skal hun have en tur på bedding i maj.
2012:
Det blev en skuffelse, året bragte os kun på få sejlture, og den længste var til Hvide Sande….. butikken åd al vores tid, men sommeren var også elendig så vi gik ikke glip at ret meget.
2013:
Maranda som hun står i malerhal på Hvide sande skibs- og bådværft
Hun har fået installeret et Python drev, som skal minimere støj fra skrueaksel, sikre motoren mod vibrationer, samt forhindre korrosion i motor og aksel, motoren er hævet og flyttet lidt, værftet har påsvejset et extra beslag til zink-annode forrest på kølen samt svejset grundplade for drevet i skroget og ændret toiletind-og udgang fra agterskab til motorrum, samtidig er alle gennemføringer skiftet til nye, så hun bør være klar til endnu et par sæsoner.
Sandblæst under vandlinien, flere gange god værftsprimer, effektiv bundmaling og den dejlige dybblå maling på skroget, maling over vandlinien, overbygning m.m. blev der ikke råd til så det sørger skibber og besætning selv for, søsætning midt i maj, efter en træls vinter. Midt i maj blev den 27énde – endelig i vandet igen, mange ting skal ordnes inden ferien der starter 12. juni – jeg blev søklar 17. juni og den 19. ville vesterhavet være mild – så jeg sejlede hende alene op ad kysten og gik til Lemvig, det gik fint bortset fra at brændstoffilteret stoppede yderst i Sælhund-rende hvor vinden var frisket noget op, jeg fik dog sat sejl og sejled i læ ved østsiden af bugten ind til Lemvig her kunne jeg så skifte filter i ro og mag, fra Lemvig over Struer, Sillerslev til Gløngøre, Randi, Maria og Bernie kom ombord santhansaften i Gløngøre og vi sejlede derefter til Fur, Rønberg, Livø, Nyk. Mors og tilbage til Struer, sidste etape i 8-13 ck/m vind hvor hun snusede til 9 knob i en halv-vind, det var vi lidt stolte af med gamle sejl der slet ikke er optimalt trimmede, herefter til Lemvig hvor hun lå nogle dage inden det gik retur til Ringkøbing den 28. juni, hjemturen på havet var igen i fint vejr, dennegang med en overnatning i Torsminde, det var fine sejlture med gode oplevelser især Livø som var et godt besøg.
2014
Året bød på gode sejleroplevelser, turen gik først til Lemvig, derfra en fin tur med Mogens og Ven til Ålborg med overnatning i Glyngøre, fra Ålborg steg John Hummer ombord – vi sejlede til Hals og havde en overnatning her – fortsatte via Hou – Aaså til Læsø hvor vi fik en fin plads i (den endnu ikke overfyldte havn) fra Læsø gik turen til Sæby hvor jeg besøgte Ole – en god cykelhandlerkollega – medens John inspicerede byen, derfra til Frederikshavn hvor vi blæste inde en dags tid, hvilket gav anledning til at cykle byen rundt, samt kikke på bunkers på “bjerget” Randi og Hans Peder kom til aften og havde hentet en bil som John havde sat på havnen i Ålborg, således at John kunne tage den retur til Skjern, vi fik så selskab af Ina som kom med tog fra Odense, sent på aftenen – så var Hans Peder glad igen, næste dag sejlede vi til Hirsholmene og blev imponeret over de mange fugle, derfra til Skagen hvor kusine Ella kom på besøg og vi havde en god overnatning i havnen med mange Nordmænd og Svenskere, fra Skagen -retur til Frederikshavn hvor skibet måtte være alene nogle dage, da hjemmet kaldte på plæneklipning m.m. samt vores elskede Sif (Leonberger) ikke kunne undvære Randi længere. Efter et par dage udgik vi igen fra Frederikshavn, denne gang med Mona og Peder (naboér) et lille smut igen til Hirsholmene hvor alle fuglene var der endnu, efter en gå-tur og kaffe sejlede vi til Læsø hvor pigerne tog en tur i kirken/saltbad m.m. medens Peder og jeg cyklede rundt og så på saltsyderier m.m. næste middag gik vi til Sæby og så på byen samt fik en fin fiskebuffet på J……fiskehus, efter en god nats søvn gik turen sydpå og vi ville nå Hals, men vejrguderne ville andet og ved Aaså stod himmel og hav i et og vi besluttede at sejle ind til Aaså, godt John og jeg havde været derinde på vejen op tidligere, for der er ikke megen plads i indsejlingen, og selvfølgelig kom en motorbåd drønende og sneg sig lige foran os ved anduvningen sådan at vi måtte tage en rundtur for at ramme præsis, vi fik dog lagt til kaj i øsende regnvejr og blæst og havde egentlig en hyggelig aften i Aaså, næste dag gik til Hals hvor vi nød formiddagskaffe m.m. derefter til Ålborg, hvor Randi, Mona og Peder kørte hjem – igen alene.. jeg cyklede rundt i Ålborg og kikkede på de steder hvor min moster og onkel havde travet rundt med mig sidst i 1960érne, fandt deres kolonihavehus – meget hyggeligt. Næste dag sejlede jeg til Nibe hvor det naturligvis blæst op netop som jeg anduvede havnen jeg fik dog lagt til ved mastekranen - næste morgen havde jeg den oplevelse at blive påsejlet af en ældre herre i en 24 fods jolle – han var noget rystet, men efter en kop kaffe og en gammel dansk kom hans blodtryk ned på normalt niveau igen, (Maranda fik nogle små-ridser i malingen samt en lille bule) jeg trøstede ham med at det var godt han ikke “kom” aftenen før, da lå en nyere norsk Princess 60`bag mig, se det havde kostet mange penge… glasfiber er jo ikke så kraftig nu om dage. Derefter til Løgstør for middagsmad og videre til Livø hvor jeg overnattede, dagen efter til Struer, stille og roligt i godt vejr. Efter et par dage i Struer artede vejret sig til havturen tilbage til Ringkøbing igen, John H. og jeg startede sidst på eftermiddagen og gik i havet sidst på aftenen, vejret fulgte ikke den varslede vejrudsigt, men vi havde dog en nogenlunde tur nedad og nåede Hvide Sande tidlig morgen og Ringkøbing kl. 9.oo næste formiddag.
2015: